BM jogértelmezése kérdésünkre

Kérdés:



"Tisztelt BM Kommunikációs Főosztály!

A Magyar Közlöny 229. számában jelent meg a 457/2017 kormányrendelet, mely sok száz
egyéb jogszabály mellett módosítja a fegyverekről szóló 253/2004 kormányrendeletet
is, a módosítás pedig már hatályba is lépett.
Ebben találtunk egy számunkra a jelen jogszabályi környezetben nem értelmezhető
rendelkezést:


"(1) Az egyedi azonosításra alkalmas gyártási számmal nem rendelkező tűzfegyver
tartására irányuló kérelem benyújtása esetén a kérelemmel együtt át kell adni a
tűzfegyvert az engedély kiadására jogosult hatóságnak."



Egyedi gyári számmal NEM rendelkező tűzfegyver azonban legálisan nem létezik,
illegális lőfegyverre engedély nem adható, külföldről ilyen nem hozható be (lásd
EU-s rendelkezések). Mire gondoltak a jogalkotás során? Illetve várható-e a fenti –
teljesen értelmetlennek tűnő – rendelkezésnek értelmet adó jogszabályváltozás a
közeljövőben?



Köszönettel:



Vass Gábor

főszerkesztő

Kaliber magazin"


HIVATALOS VÁLASZ



"Tisztelt Főszerkesztő Úr!

A Belügyminisztérium részére elektronikus úton küldött megkeresésére válaszolva az
alábbiakról tájékoztatjuk.


A fegyverekről és lőszerekről szóló 253/2004. (VIII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.)
2018. január 1-jével hatályba lépett 5/A. § (1) bekezdésében foglalt előírás értelmében az
egyedi azonosításra alkalmas gyártási számmal nem rendelkező tűzfegyver tartására irányuló
kérelem benyújtása esetén a kérelemmel együtt át kell adni a tűzfegyvert az engedély
kiadására jogosult hatóságnak. E rendelkezés szó szerint megegyezik a fent megjelölt
határnapot megelőzően a lőterekről, a lőfegyverek, lőszerek hatósági tárolásáról, a
fegyvertartáshoz szükséges elméleti és jártassági követelményekről szóló 49/2004. (VIII. 31.) BM
rendelet (a továbbiakban: Bmr.) 17. § (1) bekezdéseként szerepelt hasonló jogszabályi előírással.


Az eredetileg miniszteri rendeleti szintű előírás magasabb jogforrási szintű normába történő
átültetését az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.)
hatálybalépése tette indokolttá. Az Ákr. 8. § (3) bekezdésének a közigazgatási szabályszegések
szankcióinak átmeneti szabályairól, valamint a közigazgatási eljárásjog reformjával összefüggésben
egyes törvények módosításáról és egyes jogszabályok hatályon kívül helyezéséről szóló 2017. évi
CLXXIX. törvény 24. §-ával megállapított, 2019. január 1- jével hatálybalépő szövege ugyanis
rögzíti, hogy a törvény terminológiája szerinti ún. kiegészítő eljárási rendelkezések – amilyennek
a Kr. 5/A. § (1) bekezdésében foglalt előírás is tekintendő, – a továbbiakban feltétlenül törvényi
vagy kormányrendeleti szintű szabályozást igényelnek. (A Bmr. azonos tartalmú 17. § (1) bekezdését
a Kr. ezirányú módosításával egyidejűleg a jogalkotó hatályon kívül helyezte.)


A Kr. 6. § (1) és (1a) bekezdéseként rögzített, továbbá a tárgykör tekintetében irányadó európai uniós
jogforrásokban foglalt követelmények ugyanis csupán az egyedi azonosító számmal nem rendelkező
tűzfegyverek – és az ott meghatározott egyéb eszközök – forgalomba hozatalát, országhatárt átlépő
szállítását, valamint jelenkori gyártását zárják ki. Ugyanezen előírások azonban – az örökhagyó
ezirányú magatartásának jogszerű vagy jogszerűtlen voltától, illetve a hagyaték tárgyát képező
eszközöknek a mindenkori igazgatási előírások szempontjából fennálló megfelelő vagy nem megfelelő
megítélésétől függetlenül – nem képezik akadályát a szóban forgó jelölési előírások hatálybalépését
megelőzően gyártott tűzfegyverek öröklés útján történő jogszerű megszerzésének. Az ilyen módon
birtokba került tűzfegyvert legális módon továbbtartani kívánó személynek az adott eszköz tartására
jogosító hatósági engedélyt kell szereznie, amely esetben – a fegyver kétséget kizáró azonosításának,
valamint a szükséges teendők megtételének előmozdítása érdekében – elengedhetetlen a tulajdoni
tárgynak a kérelemmel együtt az engedélyező hatóság részére történő egyidejű átadása.

Mivel tehát a Kr. 5/A. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés a fentiek szerint nagyon is valós –
ha várhatóan nem is tömeges mennyiségben előforduló – élethelyzetek szabályozására irányul,
a kérdéses jogszabályi előírás hatályon kívül helyezése nem indokolt.



Budapest, 2018. január 19.

                
                                Üdvözlettel


                               Belügyminisztérium
 Kommunikációs Főosztály
Web: http://www.kormany.hu/hu/belugyminiszterium"

---

(A BM jogértelmezése szerint tehát az érdeklődésünk tárgyául szolgáló rendelkezés lehetővé teszi
ENGEDÉLY NÉLKÜL TARTOTT TŰZFEGYVER legális megszerzését, még akkor is, ha azon nincs
gyártási szám, feltéve, ha az ÖRÖKLÉS útján kerül új tulajdonosához, és az valamilyen módon
jogszerűen, engedélyre azt jogosult megszerezni.
Ez az értelmezés kinyitja a kaput az illegális fegyverek legalizációja előtt, de ötleteket nem adnánk.

A szerk.)



Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás